باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت بینالمللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی با اشاره به موفقیت در ثبت دو اختراع پوششهای نوین دریایی در کشور گفت: دانش فنی پوشش نوین رهاکننده خزه در انحصار چند شرکت قدرتمند خارجی است اما خوشبختانه ما با دستیابی به این دانش توانستیم در رتبه پنجمین شرکت تولیدکننده این پوشش نوین و تنها دارنده دانش پوششهای کوآنتومدار دریایی قرار گیریم. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، مدیرعامل شرکت بینالمللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی با اشاره به اینکه از سال 1386 به دنبال دستیابی به دانش فنی نسل جدید پوششهای دریایی بوده است، گفت: در سال 1390 با تلاشهای مستمر بر روی رنگهای دریایی و سیستمهای نوین رهاکننده خزه و سیستمهای پوششی هیبریدی موفق شدیم دو اختراع در زمینههای پوشش نوین رهاکننده خزه (FRC) و پوشش هیبریدی اپوکسی سیلیکون به ثبت برسانیم و در زمره شرکتهای دانش بنیان قرار گیریم. ابراهیم رئیسی با بیان اینکه در سال 1394 شرکت بینالمللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی را به ثبت رساندیم، اظهار کرد: این شرکت با در اختیار داشتن سرمایههای ارزشمند انسانی در حوزههای تولید، اجرا و مشاوره با هدف تحولی نوین در صنایع رنگ بهویژه سیستمهای دریایی، حفاظتی و ضد خوردگی فعالیتهای خود را سازمان دهی کرده است.
رتبه پنجم تولیدکنندگان پوششهای نوین دریایی به نام ایران
وی خاطرنشان کرد: دانش فنی پوشش نوین رهاکننده خزه در انحصار چند شرکت بزرگ و قدرتمند خارجی است که خوشبختانه ما با دستیابی به این دانش توانستیم در رتبه پنجمین شرکت تولیدکننده این پوشش نوین قرار گیریم. رئیسی در ادامه درباره مراحل دستیابی این شرکت به پوششهای نوین دریایی گفت: در سال 1390 تستهای میدانی محصولات را آغاز کردیم و پس از اطمینان از سازگاری این پوششها با محیط دریا و عکلکرد بالای آنها در مکانیزمهای دریایی، به دنبال تجاری سازی آنها رفتیم و پس از ثبت شرکت، مراحل ثبت اختراع را در پیش گرفتیم. در گام بعدی به یک شرکت دانشبنیان تبدیل شدیم.
وی با بیان اینکه در این مرحله به دنبال اخذ تاییدیههای بینالمللی رفتیم، گفت: خوشبختانه توانستیم به عنوان نخستین شرکت خودکفای تولیدکننده پوشش و رنگ دریایی از موسسه ردهبندری BV فرانسه عضو آیاکس (انجمن بینالمللی موسسات ردهبندی) دریافت کردیم و توانستم برای ورود به بازارهای بینالمللی برنامهریزی کنیم. همچنین باید گفته شود که برای اخذ تاییدیه BV به 2001-2015 ISO نیاز داشتیم که توانستیم آنرا از انگلیس دریافت کنیم. مدیرعامل شرکت بینالمللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی با اشاره به اینکه همزمان با آغاز مذاکرات با شرکتهای بزرگ کشتیرانی داخلی بر روی بازارهای صادراتی نیز تمرکز کردهایم، بیان کرد: با این وجود تیم تحقیقاتی ما فعالیت خود را متوقف نکرده است و به دنبال تکمیل سبد کالایی خود است به همین دلیل در پی دستیابی به پوششهای جدید موسوم به پوششهای کوآنتومدار یا همان نسل فوقالعاده پیشرفته پوششهای دریایی است که هنوز هیچ کشوری در دنیا به این دانش دست نیافته است. وی افزود: ما توانستیم به این محصول دست یابیم و بدین صورت به عنوان نخستین شرکت تولیدکننده این پوشش شناخته و ثبت شویم.
حتی محصولات هایتک ایرانی را باور نداریم
رئیسی درباره استقبال شرکتهای داخلی از محصولات این شرکت دانشبنیان یادآور شد: محصولات ما مورد استفاده شرکتهای داخلی قرار گرفته است اما در شرکتهای ایرانی، تولیدات داخلی حتی محصولات شرکتهای دانشبنیان و هایتک را باور ندارند و به آنها اعتماد و اطمینان ندارند که این موضوع بزرگترین ضرر را به صنعتگران داخلی میزند. وی افزود: با وجود اینکه محصولات ما تاییدیه بینالمللی دارد و ما در این حوزه به حدی رسیدهایم که موجب تعجب و حیرت تحسین برانگیز بزرگترین شرکتهای تولیدکننده پوشش و رنگهای دریایی در حضور شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شدهایم اما هنوز شرکتهای داخلی توان و دانش ما را باور ندارند و نمیتوانند به آن اعتماد و از آن استفاده کنند. مدیرعامل شرکت المللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی تاکید کرد: ما همچنان امیدواریم شرکتهای داخلی به این باور برسند که محصولات هایتک و دانشبنیان داخلی قابل رقابت و حتی برتر از محصولات خارجی هستند و با اطمینان خاطر میتوان از آنها استفاده کرد. اگر این باور در ما نهادینه شود حمایت از تولید داخلی و اشتغالزایی و کارآفرینی نیز به خودی خود انجام گرفته است.
رنجی که از عدم اعتماد وعدم حمایت میبریم
وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی ما داخلی است و حمایت از کالای داخلی بر خلاف شعارهای داده شده انجام نمی شود، گفت: علیرغم اینکه شاید به ذهن برسد مواد اولیه وارداتی کار رابرای ما سخت کرده است اما خوشبختانه ما در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و به راحتی این مرحله را تاکنون پشت سر گذاشتهایم اما طوری که بایسته و شایسته است که از تولید داخل حمایت شود محصولات ما هنوز مورد استقبال داخلیها قرار نگرفته است. به گفته رئیسی، یکی از دلایلی که این شرایط را رقم زده است، جزیرهای عمل کردن نهادهای مختف است به صورتی که هر نهادی براتی خود قانون جداگانه دارد مثلا استاندارد به ما اعلام کرده است که پس از 5 سال کار کردن این محصول میتوانیم استاندارد آنرا تایید کنیم در حالیکه ما از موسسه ردهبندی بینالمللی تاییدیه دریافت کردیم.
وی با اشاره به اینکه هر مرحلهای که ما در آن گام گذاشتیم مقاومتی بر خلاف حرکت ما وجود داشت، افزود: علاوه بر عدم باور داخلی نسبت به تولیدات ایرانی، حمایت مالی از تولیدکننده داخلی نیز به شدت ضعیف است و علاوه بر اینکه تسهیلاتی برای آنها به ویژه در بخش دریایی در نظر گرفته نشده است بلکه بودجه نهادهای مختلف هم تامین نمیشود که بتوانند از ما حمایت کنند. مدیرعامل شرکت بینالمللی کارآفرینان فنآور پیشرفته اقیانوس آبی افزد: علاوه بر دو مورد گذشته، نوسانات ارزی و شوکهایی که به بازار وارد میشود نیز باعث میشود ما نتوایم به خوبی برای بازار محصولمان برنامهریزی کنیم. این تولیدکننده محصولات دانشبنیان در کشورمان با بیان اینکه با وزارت دفاع و شرکت کشتیسازی ایزوایکو مذاکراتی داشتهایم که امیدواریم به نتیجه برسد، اظهار کرد: همه شناورهای کوچک ما با هر نوع کاربری اعم از نظامی، تجاری، مسافربری، لندینگ کرافت، دوبه و ... هر ساله به داک میروند در صورتی که اگر از پوشش نوین رها کننده خزه استفاده کنند هر 5 سال یکبار به داک نیاز دارند علاوه بر آن سرعت آنهاحفظ شده و سوخت مصرفی آنها کاهش مییابد.
وی با اشاره به اینکه این پوششها و رنگها سازگار با محیط زیست و محافظ محیط زیست دریایی است، افزود: پوششها ورنگهای رهاکننده خزه، در زمان حرکت شناور، کشیده شده و دوباره میچسبد و همین خاصیت آن موجب شده است تا اگر خزهای به بدنه شناور چسبیده از آن جدا شود، این پروسه از سنگین شدن کشتی بر اثر چسبیدن خزه جلوگیری میکند به همین دلیل سرعت کشتی در حالت ماکزیمم حفظ شده و مصرف سوخت آن نیز کمتر میشود. وی افزود: یکی دیگر از مزایای این پوششها این است که اگر شناور با رنگ ضد خزه پوشش داده شود، در زمان داک این رنگ خاصیت خود را به دلیل مجاورت با هوا از دست میدهد اما رنگ و پوشش نوین رها کننده خزه چنین ضعفی ندارد. رئیسی با بیان اینکه تمام این پوششها بر پایه نانوتکنولوژی هستند که تاییدیه نانو مقیاس بودن آنها نیز تا دو هفته دیگر اخذ میشود، خاطرنشان کرد: در این نوع رنگها زمان رنگآمیزی کمتر شده، سرعت بالاتر میرود میزان رنگ مصرفی کمتر از رنگهای رایج است.
بهرهگیری از دو شیوه بازاریابی در کشور
وی با اشاره به اینکه علاوه بر تیم تحقیقات بازار، بازاریابی و بازارسازی داخل شرکت از توان شرکتهای عرضه کننده محصولات خود نیز استفاده کردهایم افزود: مثلا در حال مذاکره با شرکت خیبر هستیم تا بتوانیم با انعقاد تفاهمنامه از توان آنها نیز استفاده کنیم. بدین صورت به دنبال قویتر کردن شبکه بازاریابی شرکت خود هستیم.
اشتیاق خارجیها به پوششهای دریایی هایتک ایران
رئیسی گفت: با کشورهایی همچون استرالیا، چین، اندونزی، کره (هیوندایی)، قطر، اندونزی، سنگاپور، عمان و ... مذاکره داشتهایم و همه آنها به خصوص استرالیا و چین به استفاده از محصولات ما علاقهمند بودند البته آنها درخواست کردند که این محصولات در کشور آنها تولید شود اما ما همچنان بر تولید در ایران با برند ایرانی تاکید داریم. وی با اشاره به اینکه رقبای ما که سهم جهانی در این بازار دارند، خواستار همکاری با ما شدهاند، گفت: ما 4 بازار را به عنوان بازار هدف صادراتی خود در مرحله نخست قرار دادهایم. بازار چین به واسطه دارنده بیشترین داک تعمیرات کشتی، بازار سنگاپور، اندونزی و بازار عمان به دلیل دارنده بزرگترین داک کشتی و کشورهای خلیج فارس در این اولویت قرار دارند. وی در پایان گفت: رسالت و ماموریت این شرکت به عنوان یک شرکت پیشرو و فنآور، رسیدن به جایگاهی متمایز و قابل افتخار در عرصههای داخلی و بینالمللی در زمینه تولید، تامین و اجرای پوششهای دریایی، صنعتی و حفاظتی پیشرفته بر پایه اقتصاد دانشبنیان، فنآورانه، خلاقیت و کارآفرینی همراه با ایجاد ارزش مشترک با مشتریان است.
کد خبر : 5291
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir